Motivation

Nytårsforsætter – hvornår er det bedste tidspunkt at søsætte dem?

Januar er den måned, hvor de fleste ønsker at få realiseret deres nytårsforsætter. Når vi hopper ind i det nye år, har vi mange nye planer og motivationen mangler nok heller ikke. Vi har en stor forventning om, at fordi det er blevet nytår, så burde det også blive lettere med indførelsen af nye ændringer i vores liv. Men ofte finder mange hurtigt ud af, at det af en eller anden grund kan være svært, at enten komme i gang eller, når man først er kommet i gang, at blive ved med at arbejde på at holde liv i sine nytårsforsætter. Hvorfor forholder det sig sådan? Hvad er det, der skal til, for at ens nytårsforsætter kan blive realiseret? 

Først og fremmest lad os kikke på, hvad de fleste nytårsforsætter drejer sig om. Vi finder i denne forbindelse ret hurtigt ud af, at hovedtemaet ofte i bund og grund vedrører et ønske om et bedre helbred. Og derfor, er der mange som ønsker vægttab, en bedre form, sundere kost og et rygestop. 

For overhovedet at komme i gang med sine ønsker, må man have en konkret plan for gennemførelsen af dem. På trods af, at man har en eller anden plan, opgiver mange ret hurtigt. Nytårsforsætter bliver ofte brudt og man fortsætter som hidtil med den usunde livsstil og nu også med dårlig samvittighed oven i købet over at være mislykket.

Det behøver dog ikke at være sådan og de fleste kan godt få realiseret deres nytårsforsætter, hvis man vel at mærke iværksætter dem på det rette tidspunkt. Den gode nyhed til alle er, at januar faktisk er det aller dårligste tidspunkt at indføre omfattende ændringer i sit liv. Ja, det er sandt.

For har man spist usundt i mange år, været fysisk inaktiv og røget som en skorsten, så ligger disse handlinger som faste og indgroede vaner, der i overført betydning har dybe rødder,  og derfor kræves der faktisk en ret stor energetisk indsats, både hvad angår det ydre plan, men også på de indre planer, at få disse vaner forvandlet. 

Ofte har det indre arbejde dog afgørende betydning, for det er dér hunden kan ligge begravet dvs. den egentlige årsag til, at man f.eks. er blevet overvægtig eller blevet afhængig af tobak eller andet. 

I vores indre kælder som er vores underbevidsthed kan der nemlig gemme sig de virkelige årsager til, at man som menneske får udviklet de såkaldte dårlige vaner. Dårlige vaner er som et røgslør for nogle dybereliggende årsager. 

Dårlige vaner er som en sut, der beroliger, men dog kun for en stund. Men det fjerner aldrig det, som mennesket ubevidst flygter fra. Man kan nemlig aldrig flygte fra sig selv og sine undertrykte emotioner. 

Det er en illusion, at overspisning, rygning eller diverse rusmidler kan fjerne det, som gør ondt inderst inde. I mange tilfælde, er den emotionelle smerte ansvarlig for de dårlige vaner, som i en uendelighed forsøges at dulmes ved overspisning eller rusmidler. 

Vi ved f.eks. udmærket godt, at respektive slankekure ikke på sigt virker. Vi ved også godt, at når man har arbejdet med sig selv og på den måde har fået ryddet op i sin underbevidsthed, vil der ikke længere være brug for hverken restriktive slankekure, hårde fysiske træningsprogrammer og diverse afvænningsmetoder, for lysten til at dulme vil simpelthen forsvinde som dug fra solen og trangen til at dulme sig på forskellig vis, vil også være pist forsvundet.

Det kræver dog en del energi at få ryddet op i sin underbevidsthed og for netop at få afdækket den dybe årsag til de diverse dårlige vaner, som man højst sandsynligt har haft i mange år. Og den slags energi har vi slet ikke i januar. 

Januar er nemlig kold og grå, og egner sig derfor bedst til at gå i hi, hvilket vil sige, simpelthen at sove mest muligt, slappe af, regenerere og i det hele taget lave mindst muligt. Gennemførelsen af nytårsforsætter kræver kort sagt energi, især når man ønsker at komme virkelig til bunds i sine dårlige vaner. Vi har ikke den slags energi til vores disposition om vinteren, det er et faktum, og derfor kan vi heller ikke forvente super gode resultater, når vi går i gang med vores nytårsforsætter i januar.

Hvornår har vi så energien? Svaret er selvfølgelig meget enkelt og det er, når naturen begynder at vågne op efter vinteren, hvilket er til foråret. Derfor er det en rigtig god idé at vente indtil foråret med at få realiseret sine nytårsforsætter og indtil videre gå i hi, så vidt som muligt. 

Når vi følger naturens gang, kommer vi energetisk i et godt flow, som støtter os i vores foretagender, derfor har vi lyst til at gå i gang med en grundig forårsrengøring efter vinteren. Vinteren har aldrig været god til at iværksætte ændringer i ens liv, det er nemlig til foråret, at alt begynder at spire ude i naturen og det nye har de bedste vilkår for at lykkes. 

Indebærer dine nytårsforsætter ønsket om én gang for alle at blive fri af dårlige vaner, så gør det derfor grundigt, da de overfladiske metoder, for det meste, er spild af tid. Vent helst til foråret, hvor du naturligt vil få mere energi og gå så i gang med at få ryddet op i det som ligger i din underbevidsthed. 

Jeg vil forsøge at gøre mit bedste til at inspirere dig med måder, hvorpå du kan arbejde med dine ubevidste og undertrykte emotioner i de næstkommende indlæg og indtil videre brug da den kolde og grå vinterperiode til at slappe af og hygge dig. 

Find en varm plaid, så du om aftenen kan slappe af i lune og trygge rammer med levende stearinlys, lækker te og en god bog. På den måde kommer du i trit med den nuværende sæson og det er det bedste, man kan gøre for sig selv. Lad resten af vinteren blive en rigtig hyggelig periode for dig, uden pres og stress, det vil skabe en god, tryg og rolig atmosfære i dit indre og det er altid ønskværdigt, når du vil forberede dig på at arbejde med dine emotioner. Men en ting ad gangen, stay tuned and just relax:-)

På kærlig genhør

Zophia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Translate »